پینه دستان

پینه دستان


 به نقل از موسسه کاروتامین اجتماعی استاد دانشگاه شهيد بهشتي در نشست علمي «اصلاحات در نظام هاي بازنشستگي، تجربه ايران و جهان» گفت: افزايش سن بازنشستگي بايد به صورت تدريجي انجام شود.
دكتر صابر شيباني در نشست علمي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به پيش بيني افزايش سن بازنشستگي ادامه داد: تجربه تمام اصلاحات موفق در جهان نشان داده است كه روند اصلاحات به صورت تدريجي انجام شده است لذا بايد شرايط به گونه اي باشد كه به ازاي هر سال زمان باقيمانده تا سن بازنشستگي فرد، 6 ماه به حداكثر بازنشستگي وي اضافه شود كه در اين صورت ظرف مدت 10 سال سن بازنشستگي به 35 سال خواهد رسيد.
شيباني در خصوص تعهدات صندوق هاي بازنشستگي اظهار داشت: صرف ظر از دولتي با خصوصي بودن اين صندوق ها و نيز صرف نظر از تصريح يا عدم تصريح در قانون، دولت ها ضامن نهايي بلند مدت صندوق هاي بازنشستگي هستند.
وی در خصوص جبران کسری صندوق های بازنشستگی گفت: تجربيات متعدد جهاني نشان مي دهد كه می توان با افزایش سن بازنشستگی کمی از فشار بر صندوق های بازنشستگی را کاهش داد؛ به عنوان مثال در کشورهای OECD، آسیای مرکزی، اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال افریقا مقایسه میانگین سنی بازنشستگی در این کشورها از ایران10 سال بیشتر است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: هم اکنون 90درصد بازنشستگان در کشور با سنوات بازنشسته می شوند در شرايطي كه اگر 30 میلیون شاغل و 30 میلیون بازنشسته داشته باشيم، نسبت حمایتی یک به یک است اما اگر سن بازنشستگی را از 50 به 60 برسانیم بیمه شدگان غیر فعال 30میلیون نفر و بیمه شدگان فعال 40 میلیون نفر می شوند و نسبت حمایتی یک به 2 است و اگر از 60 به 65 برسانیم در این حالت 15 میلیون نفر بازنشسته بیمه شده غیر فعال و 45 میلیون بیمه شده فعال خواهيم داشت و در اين شرایط حق بیمه 26.6 درصد کفایت می کند تا 80درصد حقوق بازنشستگان را بدهیم چرا كه افزایش سن بازنشستگی منابع را تقویت می کند.
شیبانی گفت: علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای جهان از طریق اتحادیه های کارگری موضوع بازنشستگی کارگری پیگیری می شود اما دولت ها و سیاستمداران حاضر شدند بهای همه ریسک ها را بپردازند و سن بازنشستگی را افزایش دهند.
اين استاد دانشگاه افزود: به غیر از برخی از کشورهای اروپایی نظیر یونان و اسپانیا زیرا این کشورها فکر می کردند در جبران تعهدات خود تنها نخواهند بود و اتحادیه اروپا آنها را یاری می دهد.
بنا به گفته شيباني، ضریب خوب بازنشستگی که شامل میزان مزایایی که فرد بیمه گذار به ازای یکسال خدمت خود کسب می کند در ایران 3.3 است به عبارتی فرد تمام حقوق خود را دریافت می کند در حالي كه در دیگر نقاط جهان 1.8 و در خاورمیانه 2.4 درصد است.
وی تصریح کرد: بر اساس تحقيقات علمي و تجربيات جهاني، همه دولت ها در سرتاسر جهان به طور معمول اهداف کوتاه مدت را دنبال می کنند ولي نبايد غافل بود كه روش یاد شده در خصوص نظام هاي بازنشستگي آفت بسيار بزرگي است كه انتظارات بجا و حقوق نسل هاي آتي را قرباني مطالبات نسل فعلي مي نمايد.
وی تاکید کرد اين فرصت بزرگي براي دولت است كه بتواند جامعه را اقناع كند كه نگرش کوتاه مدت برای سيستم هاي بازنشستگي مضر است.
وی در پاسخ به سوال يكي از كارشناسان در خصوص بازنشستگی پيش از موعد نیروهای سالخورده و جایگزینی آنها با نیروی جوان برای مقابله با بحران بیکاری گفت: 6 نوع بلوغ بعد از 40 سالگی در انسان رشد می کند بنابراین چگونه می توان نیروی کارآمد را که تازه به بلوغ توانمندی رسیده کنار گذاشت و نیروی جوانی که تجربه ای ندارد را جایگزین کرد. این کار هزینه های زیادی را به اقتصاد تحمیل می کند ضمن اينكه نيروهاي توانمندي كه بدين طريق از سيستم كنار گذاشته مي شوند با توجه به توانمنديي كه در خود احساس مي كنند، معمولا وارد بازار كار مي شوند و كارفرمايان با توجه به تجربيات اين گروه و نيز به دليل عدم نياز به پرداخت حق بيمه براي آنان، تمايل زيادي براي جذب آنان دارند لذا اين اقدام عملا ضد اشتغال است.
وی معتقد است برای بحران بیکاری باید چاره ای دیگر اندیشید و جایگزینی نیروی جوان به جای نیرویی که به کارآمدی رسیده، هزینه بر است. راه حل ساده را نباید برای مسائل پیچیده که ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد استفاده كرد زیرا عواقب چنین راه حلهایی در آینده خود را نشان خواهد داد.
لازم به ذكر است موسسه كار و تامين اجتماعي روزهاي دوشنبه هر هفته نشست هاي علمي در خصوص مباحث مختلف دانش مديريت و نيز در حوزه هاي مختلف تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار مي نمايد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 6 / 6 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com